Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Brunei Darussalam Selenggarakan Yasinan dan Tahlilan 40 Hari Meninggalnya Pangeran Azim

Oleh Tgk. Fathahillah, M.Ag

Mahasiswa Aceh di Brunei Darussalam

          Persatuan Masyarakat Indonesia di Brunei Darussalam dan Kumpulan Meraih Berkah, Brunei akan menyertai bersama Majlis Membaca Surah Yaasin & Tahlil Sempena 40 Hari Bagi Al-Marhum Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Haji 'Abdul Azim Ibni Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzuddin Waddaulah.

Yasinan dan tahlilan di laksanakan sore (Rabu, 2 Desember 2020) dimulai dari jam 16.45 sampai selesai. Sekedar informasi, bahwa Yasinan dan Tahlilan adat masyarakat setiap malam jum'at untuk mengirinkan pahala kepada keluarga yang telah meninggal. Bahkan kalau di dalam  bulan Ramadhan, di Istana Nurul Iman 30 hari full tahlilan setelah shalat Tarawih.

Dalam memorandum dari kerajaan Brunei Majlis Sempena 40 Hari Al-Marhum DYTM Paduka Seri Pg. Muda Haji 'Abdul Azim dilaksanakan di seluruh masjid, surau dan balai ibadat di Brunei Darussalam. Tumpuan acara di Masjid Jame’ ‘asr Hassanil Bolkiah Kampong Kiarong.

         

Peserta yasinan dan tahlilan saat acara mau berlangsung


Sehubungan dengan ini semua pegawai kerajaan diwajibkan untuk menghadiri untuk menghidupkan majlis berkenaan. Semua pegawai kerajaan, anggota persatuan dan para sukarelawan yang ikut menghadiri Majlis Sempena 40 Hari Al-Marhum Pengiran diharapkan untuk mengikut SOP Menteri Kesehatan seperti:

1. Berwudhu sebelum ke Masjid

2. Memakai Masker

3. Membawa sajadah dan mukena bagi perempuan

4. Pengimbasan Bru Health QR

5. Penjarakan social

6. Memakai masker

7. Harus mengisikan kehadiran beserta no. IC dan no. tlpn

8. Tidak dibenarkan membawa anak berumur di bawah 12 tahun

9. Muslimin seragam warna putih (Jubah/Pakaian Melayu/baju muslim)

10. Muslimah memakai gamis hitam dan jilbab putih/disesuaikan

 




Siapa Pangeran Azim?

Al-Marhum yang biasa disapa dengan Pengiran (Pangeran) Azim adalah putra ketiga Sultan Hassanal Bolkiah. Dia adalah anak tertua Sultan Haji Hassanal Bolkiah dan Pengiran Isteri Hajah Mariam. Dia bersekolah di International School Brunei, Rosyth Primary School Singapura, Raffles Institution Singapura, dan UCLA Amerika.

Pengiran Azim meninggal dunia pada 24 Oktober 2020 di usia 38 tahun setelah menderita sakit berkepanjangan. Pengiran Azim dimakamkan disamping kakeknya, Sultan Omar Ali Saifuddien III di Kubah Makam Di Raja, Bandar Seri Begawan setelah salat ashar.



Majlis Sempena 40 Hari adalah bagian dari implimentasi negara Brunei Darussalam sebagai negara zikir yang berpedoman kepada akidah ahlussunnah wal jamaah Imam al-Asy’ari dan mengikuti amalan mazhab Syafi’i dengan sentiasa mengagungkan Allah, supaya selalu berada dalam perhatian dan pemeliharaan-Nya.

Menurut Baginda Sultan, berzikir menjadikan rakyat dan penduduk negara Brunei Darussalam terus kekal menikmati kemakmuran dan keamanan yang diacuankan dengan nilai-nilai Melayu Islam Beraja.

Inilah sebenarnya konsep negara zikir dalam kehidupan amalan falsafah Negara Melayu Islam Beraja yang senantiasa mengingat dan mensyukuri nikmat Allah supaya dapat mewujudkan sebuah kehidupan yang aman damai yang senantiasa diridhai dan dilindungi oleh Allah.

Karena itulah, Sultan berazam kuat, untuk menjadikan Brunei Darussalam ini sebagai sebuah negara Zikir yang mendaulatkan hukum dan undang-undang syariat Allah di dalamnya, dengan akhlak mulia menjadi pakaiannya, di samping juga pandai menghormati jiran dan ikhlas menghulurkan tangan kepada semua sahabat dan rakan di seluruh jagat ini.

Posting Komentar untuk "Brunei Darussalam Selenggarakan Yasinan dan Tahlilan 40 Hari Meninggalnya Pangeran Azim"